Friday, 2 November 2012

Bubbly GA 01: Monyet & Cili



Melihatkan pepohon buah-buahan yang merimbun di hadapannya, mulalah Sang Monyet berasa tamak. Tiba-tiba dia ternampak akan pokok cili yang ranum dengan cili-cili yang merah menyala.

"Aku mahu itu, aku mahu itu!" teriak Sang Monyet ,
 dalam keadaan yang tersangat lapar itu sang monyet menuju ke pokok cili tersebut,
 disebabkan tamak halobanya dia dan takut  sang kancil dan kura2 akan sampai dahulu 
dan makan hingga habis sehingga dia tidak sempat makan. 
Dalam keadaan lapar yang teramat sangat 
sang monyet makan dengan rakusnya dan gelojohnya.
Belom sempat sang kancil dan kura-kura berkata apa,
 kesemua cili tersebut sudah habis licin dimakannya. 
sanga kancil dan kura -kura hanya mampu melihat ....
dan berbanga denga sang monyet kerana mampu menghabiskan cili yang begitu HOT n SPiCY itu..
seketika kemudia terdengar jeritan sang monyet...t
tolong aku ....
pedasssssssssssssssssss,...............................
tolong aku
pedas......................,
tolong aku
pedas,.............................
dalam keadaan kepedasan..
telinganya dan hidungnya yang berasap 
matanya yang merah 
bibir molotnya yang lebar
dah macam buat suntikan botox ala-ala Anglina joli
yang kelam kelibut mencari sungai untuk minum air......
bagi menghilangkan kepedasan
dalam keadaan pedas tersebut 
sang monyet yang mengelupur 
dah macam anjing gila mencari anak sungai..
sang kancil dan kura 2 hanya mampu melihat sahaja.
sambil mengekori sang monyet dari belakang 
sang kura 2 bebicara dengan sang Kancil:

Kancil: Aku pown teringin jugak nak makan cili warana merah 2 tadi
kura-kura: aku pown sama
kancil: mungkin x ada rezeki aku
kura-kura: mungkin ada hikmah disebalik itu agaknya
kancil:kesian pulak aku tengok sang Monyet yang kelaparan itu
Kura-kura:aku pown sama....baru aku nak cakap cili itu aku yang punya
kancil : ha itu lah sang monyet 2....disebabkan terlalu tamak itulah padahnya
kura-kura: itu lah pepatah yang atuk2ku suka bercakap Orang Tamak Selalu Rugi 

Apabila sampai di sungai sang monyet 
masih didalam sungai tapi sudah hilang kepadasan cili tersebut
dai berkata -kata kepada sang kancil dan sang kura-kura

monyet: wahai sang kancil dan kura-kura mafkan aku kerana aku begitu tamak dengan apa yang ada. inilah balasan aku . 
kancil dan kura: kami maafkan kamu.kamu besti berjanji lain kali kamu jangan buat lagi

selepas daripada kejadian itu.mereka menjadi sahabat yang sejati,sentiasa bekerjasama walau pown susah dan senag.

p/s: so jagan lah jadi macam sang monyet itu
          Orang tamak selalu rugi


2 comments:

NAISMA said...

Bila tgk kartun tu, teringat zaman kanak2 ribena dulu. rindu pula pd zaman tu.

aneem said...

ahaks...yer lah kite pown same adia siap beli koleksi lg......
cita hikayat monyet 2

Ai, takkan tengok je.:)
 

Copyright by Aneem Daim,Design by Izza Sakura