Friday, 11 October 2013

mini Coklat Chip

as salam
mood nak raye.tetibe rajin nak masak kuih raya hehhehe.dah lah esok nak balik kg bercuti.
tp jangan risau senang jer nak buat kuih nie.semua barang ada kecuali almon slide jer x ada kena beli. so semalam sy terjah lah kedai yang berhampiran utk sy beli barang nak buat kuih....

sebenarnya 9/10/13 aku join kelas belajar membuat biskut dengan puspanita berharga RM50.00.antarab biskutnya dalah mini coklat chip.yang diajar oleh cikgu mona cikgu mona nie ramah tau dia pown ada blog .jom terjah ke blog dier MONA'S OVEN..jangan lupa klik tau hehheh
gambar sy x sempat nak snap....

jom kita terjah bahan2 nak buat biskut nie:

190g              Butter
80g                Gula Kastor
1 sudu teh      Esen Vanila
200g              Tepung Gandum
1 sudu Teh     Sodium Bikarbonat
100g              coklat cip
100g              almon slide/ almon hancur

okey siap bahan2nya

1.masuk kan butter + gula dan kacau hingga sebati(x perlu kembang) + masukkan Esen Vanilla
2.lepas itu masukkan tepung dan soda bikarbonat (uli sehingga tepung tidak melekat di bekas adunan) kalau lembik tambah tepung 5g,5g sehingga dia tidak melekat pada bekas.
3. masukkan coklat cip dan almon slide.keudian uji n siap.
4. bentukkan doh menjadi bulat2 @ btk spt coklat kises kemuan bkar..okey siap...
jom makan.


3 comments:

Farah Waheda Wahid said...

wah mood raya sudah mari...

piqa da bajitos said...

alahai rajinnya
hehe

Anim Daim said...

Riang ria raya..hehhehheheh fara...

Piqa tersangat lah rajin hehehe

Ai, takkan tengok je.:)
 

Copyright by Aneem Daim,Design by Izza Sakura